„A jelek világa parttalanul zajlik és nem 
  bír semmiféle különösebb jelentéssel.
  Amitõl jelentést kap az az a pillanat, amiben megállítjuk 
  a masinát, az idõbeli megszakítás, melyet elkövetünk.
  Ha ezek a megállítások elhibázottak, akkor olyan 
  bizonytalanság-érzést tapasztalunk, melyet néha 
  nehéz megoldani, de melynek végül is minden esetben egy jelentést 
  fogunk tulajdonítani”.
  (Jaques Lacan, Le moi dans la théorie de Freud)
„Ha zenét hallgatok, akkor a szememmel álmodok. 
  Ha képet nézek gondolatok tolulnak agyamba. Ha szöveget olvasok, 
  képeket látok megjelenni, hangokat vélek hallani, illatok 
  jutnak eszembe stb... Ha mindezt egyszerre kapom, akkor lõttek az aktív 
  befogadói szerepemnek.”
  (Toni Grand)
  Németh Hajnal most kiállított képei videókból 
  kifényképezett stillek. Noha e képek a videó nézése 
  közben is leperegnek szemünk elõtt, ilyen alkalmakkor önmagukban 
  nem tekinthetõk meg, mert a mindannyiszor rájuk következõ 
  képözön magába mossa õket. Így viszont, 
  a kimerevített képek nézõjeként, a videó 
  voyeurjeivé válunk, ha úgy tetszik, mert most úgy 
  tárulnak elénk a képfolyamból kiragadott képek, 
  hogy a máskor a cselekmény követésére és 
  az azzal való azonosulásra fordított figyelmünket/energiánkat, 
  most az egyes kiragadott képek intimitásába való 
  tüzetesebb betekintésre használhatjuk fel. Amiben viszont 
  helyzetünk különbözik a voyeurétol, az a felelõsségre 
  vonatkozik, melytõl a voyeur – az általa megfigyelt cselekménybe 
  való beavatkozás híján – mentesül, és 
  mely felelõsség a mi esetünkben, akik aktívan veszünk 
  részt a tekintetünk tárgyával való találkozásban, 
  nos inkább felerõsödik. Mi nem oldódhatunk fel a megfigyelt 
  cselekmény puszta megélésében, nekünk szembesülni 
  kell a kimerevített és megkerülhetetlen képpel. Vagyis, 
  egyfelõl meg kell ítélnünk azt amit nézünk, 
  másfelõl el kell viselnünk a kép tekintetét, 
  mely minket néz. Aztán, visszatérve a mozgó és 
  állóképpel való találkozások közti 
  különbségre, ezt úgy is leírhatjuk, hogy: amennyivel 
  a mozgókép nézésekor elénk táruló 
  információ mennyiség az állókép befogadásának 
  esetében csökken, annyival több idõnk marad ezeket az 
  információkat "feldolgozni", vagyis értelmileg 
  és emocionálisan reagálni rájuk. 
  Mi, tehát ebben az esetben nézhetjük a képet kedvünkre. 
  Kisajátíthatjuk a fotós tekintetét, amellyel a keresõbe 
  nézett, és kisajátíthatjuk, eltulajdníthatjuk 
  a látványt, amit õ látott. A döntés 
  akkor az övé volt. „Ezt akarom hosszabban nézni”, 
  mondta a mûvész és így is tett. Mi folytathatjuk 
  a kontemplációt és a döntés, hogy mikor fordítsuk 
  el a tekintetünket és hová, immár a mienk. Aztán 
  más dolgokat is el kell döntenünk: Kit/mit ábrázol 
  a kép? Tükör-e vagy inkább fétis? Ha tükör, 
  akkor kit/mit reflektál? Ha fétis, akkor kit/mit reprezentál? 
  Hogyan ismerjük meg a reprezentáció kódjait?
  A reprezentáció kódjainak megfejtését Baudrillard 
  tanítja. Mi, szerintem térjünk inkább vissza a mottónkban 
  idézett Lacan-momentumra, melyben az ember megállítja az 
  idõt, a jel-generáló masinát, mert a videó 
  képfolyamának megállítása erõsen emlékeztet 
  e momentumra. Elmondhatjuk, hogy az egyes kiragadott képekbõl 
  kiindulva elképzelt narratíva a mobilitás és immobilitás 
  folytonos váltakozása nyomán rajzolódik ki. Hisz 
  az állókép felfoghatatlan az elõtte lepergett és 
  az utána következõ jelenet(ek) elképzelése 
  nélkül. Viszont a videó narratíváját 
  sem tudjuk teljesnek érezni a most már megismert stációk 
  nélkül. Valahogy úgy mûködnek ezek az állomások 
  a videó képeinek folyamában, mint az illusztrációk 
  egy szöveg esetében. Ezt Craig Owens írta egy Victor Burgin 
  fotósorozat kapcsán és hozzátette, hogy a szöveg 
  fejlõdésének folyamatába beékelt képek 
  mindannyiszor egy úgynevezett pillantásként, betekintésként 
  hatnak, melyek valósággal megállítják, feltartóztatják 
  egy bizonyos idõre a szöveg parttalan folyását. 
  Derrida egyenesen ún. „arret de mort”-okról beszél, 
  hasonló jelenségek kapcsán, melyet tévesen halálstációnak 
  fordíthatnánk, de ami tulajdonképpen halálítéletet 
  vagy a végrehajtás felfüggesztését jelenti. 
  Derridát ezügyben Craig Owens idézi és hozzáteszi, 
  hogy az „arret de mort” elítél és kegyelmet 
  ad egyszerre, egy antinómia eldöntését késlelteti. 
  És ezeken a pontokon, ahol az ellentmondásos törvények 
  felfüggeszttetnek, írja Owens, nos itt jelentkeznek szimptomatikusan 
  az ún. „rögzített reprezentációk”.
  Állóképeket kifényképezni egy videóból 
  tehát annyi mint a médiumokkal való specifikus játék, 
  mely a köztük való oda-vissza tekintgetés és 
  átjárás ellenére is megõrzi a fotóst 
  hagyományos alapállásában. A fényképész 
  felfüggesztési pontokat helyez el egy folyamatban, feltartóztatja 
  az idõt, képpé fagyasztja a folyamat bizonyos fázisait. 
  „Ha ezek a megállítások elhibázottak - mondja 
  Lacan - akkor olyan bizonytalanság-érzést tapasztalunk, 
  melyet néha nehéz megoldani, de melynek végül is minden 
  esetben egy jelentést fogunk tulajdonítani”.
(Elhangzott Németh Hajnal kiállításának megnyitóján, Miró Galéria, Budapest 2001)