A művészeti élet hierarchiája (részletek)
a muvészeti termelésben
érvényesülo munkamegosztás és munkaerkölcs
átalakulása ugyanolyan fejlodési vonalat mutat, mint amit
a szélesebb társadalmi térben, a különbözo
termelési szektorokban tapasztalhatunk: Egyre egyenlotlenebb hatalmi
viszonyokat munkaadók és munkavállalók között.
Ami aztán a muvészet társadalmunkban betöltött
szerepének alakulását illeti, az világosan hagy
maga után némi okot az aggodalomra. Ezért, úgy tunik,
legcélszerubb, ha innen közelítjük meg a muvészet
belso munkaügyi kérdéseit is, vagyis arról a pontról
indulunk el, melyen világosan kiderül, hogy a muvészet (legalábbis
a domináns, intézményesült muvészet) nem önálló
intellektuális képzodmény a társadalom peremén,
nem amolyan ártatlan lelkiismereti gyár, hanem egyre inkább
a domináns társadalmi erok reprezentációs eszköze.
Nincs ma már olyan ember
a kortárs muvészeti életben, aki ne látná
be, hogy a muvész szerzoi autoritásának nagy része,
melyet a 60-as és 70-es években még valamennyire magáénak
tudott, mára átvándorolt a muvészeti élet
többi értelmiségi dolgozójának birtokába.
Kristine Stiles, amerikai muvészettörténész 1996-ban
még arról beszélt, hogy „a kritikai elmélet
instrumentális értéke a késo-huszadik században
átfogóan átrendezte a muvészek, kritikusok és
muvészettörténészek közti viszonyt, mivel az
elmélet a muvészethez képest felsobbrendu pozíciót
foglalt el magának.” (Theories and Documents of Contemporary Art,
U of California Press, Berkly 1996, 6.o.)
Mára a kritikusok és
muvészettörténészek egyre többen kiállítási
biztosokká is válnak, akiknek intézményes (tehát
nem csak ismeretelméleti, hanem adminisztratív) hatalma is van
a muvészek felett. Természetesen ott van a muvészek „futtatta”
galéria, melyet, fentebb említett könyvében Maria
Lind is megjelöl, mint nem könnyen instrumentalizálható
intézményt. Mi is megemlíthetjük, mint adott esetben
demokratikusabb hangulatban muködo termeloszövetkezetet. Ha viszont
elvszeruen közelítjük meg a kérdést, akkor rá
kell jönnünk, hogy többnyire értelmetlen a muvésznek
szervezoi munkára használni eredetileg muvészi alkotásra
szánt energiáját, csupán azért, mert a közpénzen
muködtetett vagy magánintézményekben egyáltalán
nem kap kezdeményezoi vagy bírálói, röviden:
hatalmi szerepet. Alkotói munka helyett már csak azért
sem érdemes a muvésznek galériát futtatni, mert
az ilyen galéria végül is a nagyobb intézmények
által is elismert szakmai kvalitásai ellenére sem kap fontosabb
hatalmi szerepet a szukebb szakmai társadalomban, mint a bedolgozói,
elokészítoi, elorostáló, elo- és utómunkálatokat
végzo szaklabor.
Tagadhatatlan, viszont, hogy a muvészi
termelésben dolgozó, rendszeresen bérezettek (intézményi
alkalmazottak) között ma több a nem-muvész, míg
a bizonytalanul díjazott muvészeti termelok között több
a muvész. Az is tagadhatatlan, hogy a díjazás jellege és
mértéke hierarchikus viszonyokat szül tartós cipoben
járó kurátor és hanyag (second hand) eleganciával
öltözködo muvészek között. Nem véletlen
az sem, hogy a kurátorok mozgékonysági hatásfoka
hasonló módon elozi meg a muvészek vándorlásának
tétovázóbb ritmusát, mint ahogyan a gazdasági
élet menedzserei is gyorsabbnak és célracionálisabbnak
bizonyulnak az országhatárok – és bármilyen
más határ – átlépésében, mint
a globális térben egzisztenciájuk után szaladgáló
vendégmunkások. Mindkét területen világos,
hogy ki játszik kezdeményezobb szerepet és ki az, aki inkább
„igazodik”. Bármilyen egyszerusítonek tunik ez a „leosztásos”
megközelítés, a fent ecsetelt viszony mégsem árnyalható
odáig, hogy az ellentétét ugyanolyan érvénnyel
hangoztathassuk mint, e képletet magát.
Mindazonáltal, én nem a muvészeti
termelésben szerepet vállaló muvészek és
nem-muvészek osztályharcát szeretném meghirdetni.
Szerintem mindenki olyan helyet foglaljon el magának a „rendszerben”
(vagy azon kívül), ahol otthonosabban érzi magát.
Muködhet a munkaadó is lelkiismeretesen, még ha rendszeresen
kapja is fizetését és a muvész is dolgozhat ingyen,
vagy nem negociálható díjazásért, ha neki
úgy is „megéri”. Marad azonban a hatalmi kérdéseknek
két csoportja, amelyek a muvészeti produktumot (és nem
a termelok munkaügyi helyzetét) befolyásoló tényezokre
vonatkozik.
Elso: Ki döntse el, hogy mi a jó
muvészet és milyen alapon? Kapjanak-e a muvészek valamilyen
szerepet e döntésben? (Hisz ebben a pillanatban javaslataikat félénken
eloterjeszto „termelo szakemberek” pozícióját
élvezik). Továbbá, ha a muvészeknek nem lehet beleszólása
abba, hogy milyen muvészetet, kinek és mikor mutassanak be a közpénzeken
vagy magánpénzen finanszírozott intézményekben,
akkor ok hogyan viszonyuljanak szakmailag azokhoz a szereplokhöz, akiknek
viszont van ilyen hatalom a kezében? Egy ilyen rendszerben mi ösztönözne
arra, hogy a hierarchikus hatalom jelenléte ne írja felül
a jobbik (szakmai) érv elvét a kurátor és a muvész
együttmuködése során? Tudhatják-e a muvészek
azt, amit a kiállítás-rendezok tudnak, vagyis azt, hogy
„a muvészet üzenetét igénylo” közegnek
mi is az elvárása tolük, muvészektol? Ki az, aki az
igényeket megfogalmazhatja és kinek nevében kérheto
számon azok kielégítése?
A második kérdéscsoport
fo kérdése az, hogy a muvészeti élet belso erkölcse,
munkamegosztása és hierarchikus értékrendje milyen
hatással van a születo muvészet társadalmi fogadtatására?
Sürgeto kérdés, már csak azért is, mert a kortárs
képzomuvészet a társadalmi igazságtalanságok
és egyenlotlenségek ellen egyre intenzívebben küzdo
területként fémjelzi magát a szélesebb kulturális
szcénán. Nem kompromittálja a társadalmi igazságosságot
hirdeto muvészet hitelességét az, ha a saját háztáján
uralkodó egyenlotlenségek iránt ilyen csekély szociális
érzékenységet mutat?
(eredetileg
a Tranzitblog.hu-n 2008 áprilisában publikált szöveg)